Impressed door de Boscreolen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Bakker - WaarBenJij.nu Impressed door de Boscreolen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Bakker - WaarBenJij.nu

Impressed door de Boscreolen

Blijf op de hoogte en volg Linda

02 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Allemaal een heel happy 2014 toegewenst! Ik hoop dat jullie het nieuwe jaar net zo leuk als ik hebben ingeluid.

Hier is oud & nieuw echt DE happening van het jaar. Ongeveer elke Surinamer die hoorde dat ik hier zou zijn met oud & nieuw drukte mij op het hart dat ik niet zo weten wat ik zou meemaken. Mijn gedachte toen was, nou in Nederland weten we ook echt wel wat oud & nieuw vieren is, maar ik moet terug komen op mijn woorden, het is echt een bizarre bedoeling. Ik vond het heel erg op Koninginnedag in Amsterdam lijken: één grote feestende, dansende, dronken massa. Het feesten begint al vanaf kerst en gaat door tot 3 januari. Ik heb het slechts bij drie dagen feesten gehouden, het was echt fantastisch! Meteen uit de jungle door in de partymodus, I like!

Dan de jungle, die 10 dagen waren zo bijzonder, we zijn heel dicht bij de natuur gekomen. Bijna elk wild beest dat voor komt in de jungle hebben wij geschoten, gevild en vervolgens opgegeten. Tapir, kaaimannen, wilde kippen, boomkippen, boskonijnen, piranha’s, sidderaal, schildpad, van alles heeft de revue gepasseerd. Persoonlijk vond ik de Tapir het lekkerste. Dit was ook mijn eerste ervaring met een doodgeschoten wild beest hier. We zaten de eerste avond lekker te dineren en toen kwam een dorpsbewoner de andere dorpsbewoner een oor van een tapir laten zien als bewijs, ik vroeg wat het was en kreeg als antwoord dat hij net een tapir had doodgeschoten. Mijn mond viel open van verbazing als stadse meisje en ik wilde gaan kijken. Dus ik achter deze boscreool aan de jungle door op mijn slippertjes met blote benen, heel handig, om de tapir te aanschouwen. De volgende dag gingen ze het beest pas ophalen en het was te zwaar en groot om in een keer mee te nemen, dus zou het beest ter plekke gevild gaan worden. Dit konden wij als groep van 8 jongens en ik niet aan onze neus voorbij laten gaan, dus wij zijn erachter aan gelopen en hebben vol bewondering toe gekeken hoe drie bosnegers dierlijk het vlees aan het slachten waren. Bij deze eerste ervaring keken we allemaal nog vol verbazing toe, maar hierna lijkt het alsof er een soort knop is omgegaan en werd het de normaalste zaak van de wereld dat alle wilde dieren die we tegen kwamen werden neergeschoten, om vervolgens zelf op te peuzelen en we deden hier maar al te graag aan mee. Zo bedachten we op de tweede avond in een verlaten marron dorp, na een avondje doorzakken bij het kampvuur dat het wel heel vet zou zijn om kaaiman te serveren bij het ontbijt, onze jager vond het een goed plan en we zijn de boot ingekropen om na 25 minuten beet te hebben. Hij schoot het dier, in één keer raak (zoals hij zelf zegt schiet hij altijd raak, WOW), sprong het water in om de kaaiman er uit te pakken, vervolgens moest één van de Nederlandse boys het afmaken met een manchet, want de kaaiman leefde nog, bizar! Het kaaimannenbloed zit nog steeds op mijn trui. Twee dagen later zijn we weer de jungle ingetrokken ’s nacht om met diverse dieren thuis te komen, de koelboxen zaten er vol mee en we konden no way alles zelf op peuzelen, dus we hebben andere dorpsbewoners ook blij gemaakt. Ik ben echt impressed geraakt door de manier van leven van de boscreolen en ik heb heel veel respect voor hun way of live. Dat zijn pas echte mannen;) Echt fantastisch om hier 10 dagen deel van uit te mogen maken.

Nu zijn mijn laatste dagen hier aangebroken, zaterdag vlieg ik door naar Peru, de reis gaat 24 uur duren, waarvan 8 vlieguren, dus dat wordt nog een pittige sessie. Cuzco ligt op 3400 meter, dus een aardig hoogte verschil en ik zal ook wel weer aan de kou moeten wennen. Maar als het goed is heb ik wel veel minder last van muggen, very nice!

Tot Later, Liefs

  • 02 Januari 2014 - 21:43

    Peter Duin:

    Hoi Linda.
    Wat een prachtige belevenissen weer. Nu op weg naar Peru. Het is daar zomer nu, dus de temperaturen zullen wel meevallen. Natuurlijk is het niet als in Suriname. Ik was er toen het daar winter was en toen was de temperatuur daar heel lekker. Dus op naar weer nieuwe belevenissen.
    Peter.

  • 02 Januari 2014 - 23:23

    Oma Trix Bakker:

    Lieve Linda, Wat een verhaal, wat je noemt een jachtverhaal, jagerslatijn. Vond je het niet eng om zulke onbekende beesten te eten? succes en inspiratie bij je tocht naar Peru. Liefs , OmaTrix.

  • 03 Januari 2014 - 07:39

    Carolien:

    Is dit de lieve Lin die ik ken uit het OLVG? Nog even en je kunt je jagerspet op gaan zetten:-) Overleven in de jungle moet voor jou nu wat gemakkelijker worden. Dit is toch echt een hele andere wereld dan het kleine Nederland. Wat een spannende zaken maak je allemaal mee.
    Nu weer een nieuwe stap in je reis. Peru ik ben enorm benieuwd hoe het je daar vergaat. Ik verheug me al weer op een nieuw reisverhaal van je. Doe voorzichtig en pas goed op je zelf maar vooral geniet van alle uitdagingen die op je pad komen.
    Carolienxxxxx

  • 03 Januari 2014 - 08:50

    Thea :

    Lieve Linda,

    Is het maar goed dat je geen vegetariër bent!
    Je hebt rond de kerstdagen in ieder geval de meest exotische vleessoorten gegeten.
    Spannend allemaal.
    Goede reis naar Peru!

    Liefs en groetjes, Thea

  • 03 Januari 2014 - 09:20

    Esther (olvg):

    Wauw, dat er zo'n survival woman in jou zit. Heb ik je weer onderschat!
    Liefs van dit stadse meisje dat geen idee heeft of ze in staat zou zijn te doden en slachten. Eigenlijk niet eens weet of ze het zou willen proberen...
    Groetjes Esther

  • 03 Januari 2014 - 10:30

    Letty:

    Linda, jij ook de allerbeste wensen voor 2014. Wat een belevenis zeg.
    Goede reis richting Peru en op naar nieuwe avonturen.
    Groetjes, Letty

  • 03 Januari 2014 - 10:55

    Susan:

    Ook de beste wensen voor jou! Klinkt allemaal weer heel bijzonder wat je allemaal gezien en meegemaakt hebt. Veel plezier in Peru, ook prachtig en weer heel anders!
    Groetjes Susan

  • 04 Januari 2014 - 13:35

    Hilda :

    Hoi Linda wat een belevenis als ik het lees wordt ik even onpasselijk, maar voor hun is het normaal om in leven te blijven.
    Hoop dat je een goeie reis hebt gehad en geniet nu van peru en hoop dat het niet te koud is daar.
    Ik wens je een goed en gelukkig 2014 met veel ontdekkingen.
    Liefs Hilda

  • 12 Januari 2014 - 20:04

    Freek Bakker:

    Ik wist niet dat jij zo bloeddorstig was, en van de andere medereizigers van wie ik er één heel goed ken verbaast mij dat ook. Het lijkt mij een geweldige reis! Ga zo door!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 14 Okt. 2011
Verslag gelezen: 682
Totaal aantal bezoekers 18462

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2013 - 09 Maart 2015

Mijn ontdekking van Zuid Amerika

04 Oktober 2011 - 15 Januari 2012

Vrijwilligerswerk in Arusha

Landen bezocht: