Hazelipjes, huidlappen, gezwellen en brandwonden - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Linda Bakker - WaarBenJij.nu Hazelipjes, huidlappen, gezwellen en brandwonden - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Linda Bakker - WaarBenJij.nu

Hazelipjes, huidlappen, gezwellen en brandwonden

Door: lindabakker88

Blijf op de hoogte en volg Linda

25 November 2011 | Tanzania, Arusha

Hallo allemaal,

Hoe gaat het daar in het koude kikkerlandje? Volgens mij is hier vannacht het regenseizoen begonnen, het heeft keihard geregent, dus ik begrijp een klein beetje hoe jullie je voelen. Het gevolg is dat de weg onbegaanbaar is geworden voor Dala Dala's, dus ik heb een uur naar de stad gelopen vanochtend. Ja ik woon echt in een buitenwijk.....

Deze week heb ik kennisgemaakt met de nieuwe artsen van de belgische organisatie: artsen zonder vakantie, die hier voor 2 weken op een missie zijn. Ze zijn dit keer maar met z'n drieen: een plastisch chirug en zijn assistente en een anesthesioloog. Maandag zijn er 60 consulten gedaan en dinsdag konden de operaties beginnen. Wat we vooral zien zijn patienten met brandwonden waarbij de huid of wordt gecorrigeerd of er wordt een nieuwe huidlap geplaatst, waardoor de functie beperking minder wordt of zelfs helemaal wordt weggenomen.

Het is wel heel wreed om te zien af en toe. Er was een meisje die afgelopen mei haar rechter arm verbrand heeft en dit is niet goed behandeld, waardoor haar hand nu enorm opgezwollen is. Het is net een klauw van een weerwolf echt verschrikkelijk. De wijsvinger en een deel van duim was helemaal necrotisch en dus zwart en moest geamputeerd worden. De bedoeling was dat de verbrande huid verwijderd werd en er een nieuwe huidlap geplaatst zou worden in de hoop dat het er wat beter uit zou zien, maar de functie van de hand zou ze al nooit meer terug krijgen. Toen ik het verband van haar hand afhaalde zagen we een grote gele wond over de hele hand (vet ontstoken dus), dit zag er echt verschrikkelijk uit en dan te bedenken dat ze hier al vanaf mei mee rond loopt. De onsteking is al zover gevorderd dat het ook in haar botten zit. De wijsvinger en het topje van de duim zijn geamputeerd en de rest van de wond is schoon gemaakt. Ze krijgt nu een pittige antibiotica kuur in de hoop de ontsteking uit het bot te krijgen, zodat we misschien volgende week wel de huidlap kunnen plaatsten, maar het zag er niet goed uit.

Oke dit was het meest verschrikkelijke verhaal van deze week. Maandag hebben we een nog erger geval, maar daar zal ik in mijn volgende blog verder over uitwijden. Het is zo erg om het elke keer weer te zien. Het is zo stom, want het komt voornamelijk door een slechte of helemaal geen behandeling van de brandwonden direct na het incident, je kunt zoveel letsel voorkomen door het meteen goed te behandelen. Ik heb veel met de plastisch chirurg hierover gesproken en het is niet de eerste keer dat hij in dit ziekenhuis is. Twee jaar geleden heeft hij de verpleegkundigen hier uitgelegd hoe je de acute brandwonden hier moet behandelen (met vaseline en honing), maar wat blijkt 2 jaar later het wordt nog steeds niet op die manier gedaan terwijl er nog steeds diezelfde verpleegkundigen rondlopen. Als ze hiermee geconfronteerd worden, verteld de verpleegkundige dat het lastig is, want hij is er alleen 's ochtends. Goed verhaal dus, erg frustrerend en het wordt nog erger: Op dit moment ligt er een meisje van 2 jaar op de surgical ward met flinke brandwonden over haar armen en haar buik. Eerst werden de brandwonden bedekt met gewone gazen, wat dus lekker gaat vastkleven aan de wond (heel pijnlijk om er weer af te halen), vervolgens werden de wonden helemaal niet meer bedekt, dat is vragen om infectie! De plastisch chirurg legde aan de verpleegkundige uit dat de ouders van het kindje naar de apotheek moesten gaan om vaseline en honig te kopen en tada wat bleek dat hadden de ouders al gehaald. Alleen de verpleegkundige vertikt het om daarmee de wonden te behandelen. Te idioot voor worden. Volgende week wordt dit meisje geopereerd, ik weet nog niet wat ze gaan doen.

Er worden veel kinderen en volwassenen geopereerd die hun hand verbrand hebben waardoor hun vingers nu krom staan en ze hun vingers niet meer kunnen gebruiken. De plastisch chirurg snijdt dan de huid los en haalt van een andere plek (lies, buik) een huidlap en hecht het vast op de plek waar de huid tekort komt, waardoor de patient zijn vingers weer kan gebruiken. Echt super dat hij dit kan herstellen. Het enige lastige is dat de gewrichtskapsels gewend zijn aan de gebogen stand van de vingers, waardoor de chirurg met heel veel kracht de vingers moet forceren om ze recht te krijgen. Dit gaat gepaard met geluid en dat klinkt zo smerig, zo onmenselijk, alsof hij botten breekt. Ik leefde een keer zelfs zo met de patient mee (die was gelukkig onder narcose hoor) dat er een gilletje uit mijn mond ontsnapte, waar het team hard om moest lachen.

Naast het herstellen van brandwonden, zijn er ook patienten met hazelippen geholpen, gezwellen verwijderd en extra duimen geamputeerd. Deze artsen zijn nog meer van het effiecient werken dan de vorige belgische artsen tot grote ergenis van de afrikaanse verpleegkundigen aan toe. In de middag zijn ze zo afgepeigerd dat er regelmatig een in de operatiekamer in slaap valt, echt bizar al na 4 uurtjes werken. Ik ben heel blij dat het er weer op een westers tempo gewerkt wordt, want al dat slome was ik aardig zat aan het worden en nee na 7 weken Afrika ben ik daar nog steeds niet aan gewend.

Dan is er nog een ding wat ik met jullie wil delen, want het onvermijdelijke is gebeurd:
Ik reed woensdagochtend met mijn hostfather mee naar de stad en er was weer eens een flinke opstopping. Uiteraard had mijn hostfather haast en hij probeerde in te halen. Voor ons stond een jeep die zonder in zijn spiegels te kijken (of uberhaupt maar te kijken) achteruit reed. Aangezien mijn hostfather ongeveer 10 cm tussen de beide auto's aan ruimte had overgelaten knalde de jeep boven op onze auto. Vervolgens reed de jeep er keihard vandoor (ineens was de opstopping opgelost...), dit pikte mijn hostfather uiteraard niet en reed er dus keihard achteraan en precies op het allersmalste en slechste stuk van de weg bracht hij de jeep tot stilstand door schuin voor hem te staan. Een fikse scheldpartij later reden we weer gehaast verder. Ik moet toegeven dat mijn hart wel wat sneller klopte op dat moment, met name toen mijn hostfather de auto uitstapte om naar de andere bestuurder te gaan. Toen we weer verder reden vroeg ik hoe dit verder werd afgehandeld, of de chauffeur van de jeep iets ging betalen, of iets met verzekeringen? Maar mijn hostfather had te veel haast om iets met hem te kunnen regelen. Hij wilde alleen even flink de waarheid vertellen tegen de chauffeur. Bijzonder!

Ik ga het hier weer bij laten. Volgende week de laatste week werken met de belgische artsen en ik wil dan ook gaan stoppen met het vrijwilligerswerk en gaan rondreizen.

Veel liefs allemaal!

  • 25 November 2011 - 10:04

    Machiel:

    Leuk hoor om steeds weer je verhalen te lezen. Lijkt mij een byzondere ervaring.
    Veel plezier ook met het rondreizen!

  • 25 November 2011 - 10:32

    Ellen:

    Hey Lin!

    Wat een heftige dingen hé. Wel fijn dat je op Facebook een waarschuwing had gezet haha. Fijn dat je toen de artsen er waren op een westers tempo kon werken. Succes met de laatste loodjes en geniet van de rondreis!

    xxx
    Ellen

  • 25 November 2011 - 11:40

    Wim Bakker:

    Hi Linda,
    Wil je nog wel terug naar het koude Nederland? Zo saai hier......!

  • 25 November 2011 - 13:25

    Arno:

    Wat griezelig allemaal! Hopelijk kun je ook nog wat ontspannen op je rondreis. Veel succes nog voor de komende tijd en petje af! Tot snel bij de stam, de roze flessen zijn angstvallig vol ;).
    Groetjes.

  • 25 November 2011 - 13:30

    Susan Boes:

    Hey Linda,
    Ik moest wel even kort glimlachen toen ik de titel van je verhaal las, maar och, wat is hetgeen je onder ogen krijgt toch vreselijk voor die mensen... Er is daar genoeg goeds te doen denk ik, fijn dat jij daarbij mag helpen. En dan het verhaal van die botsing... gelukkig zijn jullie er al met al goed van af gekomen. Nog heel veel plezier daar!

  • 25 November 2011 - 14:46

    Peter Duin:

    Hoi, Linda. Ik lees diverse keren dat je in de traditie van de fam. Bakker aan het werk bent. Van je moeders kant komt je opa uit een slagersfamilie. Dus je bent in beide tradities bezig. Sukses verder, Peter.

  • 25 November 2011 - 16:58

    Oma Trix:

    Ha Linda, Je verhaal gelezen en zitten ijzen, maar ja ik zit niet in de verpleging. De tropenregenbuien komen me bekend voor. Dat kan er aardig aan toe gaan. Liefs, Oma trix

  • 26 November 2011 - 22:49

    Marijke Secr. C7:

    He Linda,

    Eerst over het weer. Wij hebben helemaal geen last van het regenseizoen. Sterker nog, de boeren sproeien gewoon de akkers wegens droogte. Ja ja, en dat in november. Nou schijnt het van de week ietsje te gaan veranderen. We wachten af.
    Wat een ellende allemaal met die brandwonden. Zo zielig.
    Je hebt gelijk om nog lekker rond te gaan trekken. Ga der nog maar van genieten want eenmaal terug in Nederland is het vast winter en moet je echt aan de slag. (kan ik je weer pesten op C7)
    Ik heb weer genoten van je verhaal en tot over een paar weken.
    Dikke XXXXX

  • 29 November 2011 - 22:02

    Frijkje:

    hi lieve lin,
    Wat fijn even lekker doorknallen, zodat je veel mensen kunt helpen. Maar wat frustrerend moet het zijn dat er soms zo weinig met adviezen wordt gedaan. En de patienten zijn de dupe. Fijn dat ze dan zo'n verpleegkundige uit NL hebben!

  • 01 December 2011 - 21:04

    Marion Van Leeuwen:

    Ha Linda

    Hoorde van de week zowel van Willem als van Ellen over de verhalen van je op waarbenjijnu. Snel gevonden, en gelezen. Ja, dit zijn echt harde realiteiten: hoe er met gezondheid en zorg voor mensenlevens wordt omgegaan. Moeilijk om te begrijpen voor ons. Ik wens je een heel fijne rondreis door Afrika en we zien elkaar vast wel weer!

  • 07 December 2011 - 23:10

    Cherelle:

    Linniee!!
    Hoe gaat het met je??
    Ik heb vorige week een mailtje gestuurd naar je hotmail!
    mis je!

  • 09 December 2011 - 13:23

    Esther C7:

    Ga je nu eerder stoppen met het vrijwilligerswerk of had je dat al zo gepland?
    Veel plezier op Zanzibar!

    Tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Linda

Actief sinds 14 Okt. 2011
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 18470

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2013 - 09 Maart 2015

Mijn ontdekking van Zuid Amerika

04 Oktober 2011 - 15 Januari 2012

Vrijwilligerswerk in Arusha

Landen bezocht: